1 Om Blockbusters integritetspolicy
Personuppgifter är uppgifter som kan kopplas till en specifik person (”den registrerade”), t.ex. namn, adress, telefonnummer och e-post.
Blockbuster ansvarar för att säkerställa att dina personuppgifter skyddas när du använder våra tjänster eller besöker våra butiker och webbplatser.
På Blockbuster arbetar vi efter följande principer:
- Dina personuppgifter ska behandlas på ett lagenligt och transparent sätt.
- Vi samlar in eller skapar personuppgifter med ett specifikt och legitimt ändamål som tydligt meddelas.
- Vi samlar in eller skapar endast uppgifter som är relevanta, begränsat till vad som är nödvändigt för ändamålet.
- Uppgifterna är korrekta och hålls aktuella.
- Vi sparar endast uppgifterna så länge det är nödvändigt för att vi ska kunna behandla dem eller så länge det krävs enligt förordningen och lagstiftning.
- Uppgifterna behandlas med nödvändiga säkerhetsåtgärder.
Blockbusters personuppgiftsansvarige (länk till ordlista och definitioner) ansvarar för att dessa principer uppfylls hos Blockbuster, våra underleverantörer eller partner samt de instanser som uppgifterna kan ha överförts till.
Denna integritetspolicy överensstämmer med EU:s allmänna dataskyddsförordning, den danska dataskyddslagstiftningen och annan relevant lagstiftning. Integritetspolicyn och tillhörande sidor, t.ex. produkt- eller tjänstebeskrivningar, gäller för Blockbuster och all hantering på uppdrag av eller åt Blockbuster.
Varje företag i TDC Group har en egen integritetspolicy som du hittar på de enskilda företagens webbplatser eller via TCD Groups webbplats (länk).
Vem kan du kontakta?
Om du har frågor kring denna integritetspolicy, om hur vi behandlar dina uppgifter eller om du har klagomål kan du kontakta vår kundsupport.
Blockbusters kundsupport
Om du tror eller vet att det har förekommit ett brott mot reglerna för behandling av personuppgifter kan du också kontakta kundsupporten.
Kundsupporten skickar eventuella frågor och klagomål vidare till vårt dataskyddsombud om kundsupporten inte kan lösa problemet.
Innehåll
I vår sekretesspolicy kan du läsa om:
- vilka personuppgifter vi samlar in, hur vi samlar in dem och hur vi använder dem
- vem som har tillgång till dina uppgifter och hur länge vi lagrar dem
- hur vi skyddar dina uppgifter
- dina rättigheter
- allmän information om datasäkerhet och säkerhetspolicyer i TDC
- vem du ska kontakta om du har frågor
- ordlista och definitioner.
2 Vilka personuppgifter samlar vi in, hur samlar vi in dem och hur använder vi dem?
Blockbuster samlar in personuppgifter för att kunna leverera produkter och tjänster till dig och för att förbättra våra produkter och tjänster. Uppgifterna samlas in eller skapas när du t.ex. besöker våra webbplatser (cookies), deltar i undersökningar, registrerar dig som ny kund eller använder våra produkter eller tjänster. Nedan beskriver vi vår kundresa och vad som krävs för att vi ska kunna leverera våra tjänster till dig:
Jag använder
|
Jag undersöker
|
Jag anmäler mig/ändrar |
Jag använder |
Jag betalar |
Jag har ett problem |
Jag delar |
Jag slutar vara kund |
Nedan hittar du allmän information om hur vi samlar in och behandlar dina personuppgifter i de olika delarna av kundresan. Här finns även om de olika formerna för behandling av uppgifter.
Åtgärd 1: Jag undersöker
När du registrerar dig hos Blockbuster samlar vi in och registrerar personuppgifter om dig som kund för att förbättra de tjänster och produkter vi erbjuder dig. Det gör vi grundat på det som kallas vårt ”berättigade intresse”, det vill säga vår önskan om att erbjuda våra kunder bästa möjliga produkter och tjänster, var vi bland annat använder Business Intelligence (BI). Vi skickar endast marknadsföringsmaterial för att informera dig om våra erbjudanden om du på förhand har gett oss ditt samtycke och därmed accepterat det. Vi använder dina kunduppgifter för bland annat kredit, strategi, produktutveckling, marknadsföring och försäljning.
De uppgifter vi samlar in för dessa ändamål är normalt namn, e-postadress och kundnummer. Vi samlar primärt in uppgifterna genom våra system och webbplatser. I vissa fall samlar vi in uppgifterna t.ex. under tävlingar, om du tillåter att en tredje part lämnar vidare dina uppgifter till oss.
Uppgifterna hanteras primärt av Blockbuster och TDC Group, men vi anlitar i vissa fall underleverantörer och externa partner som kan skicka reklam till dig, göra kundundersökningar och dylikt.
Om vi skickar annonser och erbjudanden till dig via telefon, brev eller e-post baseras detta på ditt samtycke. Det innebär att du kan välja att inte ta emot sådan information.
Åtgärd 2: Jag anmäler mig/ändrar
När du hyr eller köper en produkt via Blockbuster samlar vi in och behandlar vissa uppgifter om dig för att kunna skapa din order, leverera eller ändra önskad produkt samt för att kunna skapa en korrekt faktura åt dig. Vår rättsliga grund för insamling av dessa uppgifter baseras oftast på avtalsförpliktelse eller ett berättigat intresse av att uppfylla våra kunders förväntningar.
De uppgifter vi samlar in för dessa ändamål är normalt namn, kundnummer och e-postadress. Vi samlar som regel in uppgifterna direkt från dig som kund via e-post eller genom vår Facebook-sida.
Blockbuster utför all orderhantering, men leverans, installation och utförande av ordern kan hanteras av underleverantörer beroende på vilken typ av produkt eller tjänst du har beställt. Självklart har vi ett databehandlingsavtal med våra underleverantörer för att säkerställa att de lever upp till EU-kraven på hantering av personuppgifter. Hantering av personuppgifter i anslutning till leverans beskrivs för varje produkt eller tjänst i åtgärd 3: ”Jag använder”.
Åtgärd 3: Jag använder
Åtgärd 3: ”Jag använder” täcker fyra områden:
- Jag använder, som handlar om den behandling av personuppgifter som sker när du använder en produkt eller en tjänst.
- Jag betalar, som handlar om betalning för användningen av en produkt eller en tjänst (fakturering).
- Jag har ett problem, som handlar om att ge dig support om du har problem med en produkt eller tjänst.
- Jag delar, som handlar om alla åtgärder som berör sociala medier, t.ex. Facebook.
Jag använder
Här samlar vi in uppgifter om din användning, det vill säga vilka filmer du har hyrt, köpt eller markerat som favoriter som kund hos Blockbuster. Det gör vi bland annat för att kunna leverera den tjänst du har efterfrågat och för att samla in ett korrekt underlag för din faktura. Vår rättsliga grund till den här insamlingen av personuppgifter är både avtalsförpliktelse och vårt berättigade intresse.
Du kan som användare logga in med en produkt från tredje part (Facebook) och Blockbuster kan använda verktyg från tredje part för marknadsföring genom att använda uppgifter som samlats in av tredje part.
När du använder någon av våra produkter eller tjänster har vi endast behov av vissa av de uppgifter du gav oss när du anmälde dig (åtgärd 2). Vi samlar in platsdata för att kunna efterleva en rättighetspolicy, enligt vilken uppspelning endast tillåts inom ett geografiskt område.
Vilken typ av uppgifter vi samlar in eller skapar, och hur vi hanterar och skyddar dem, beskrivs i den detaljerade informationen för varje produkt och/eller tjänst under Produkter och tjänster.
Jag betalar
Vi erbjuder möjligheten att spara dina betalningsuppgifter så att det blir enklare att hyra eller köpa film nästa gång. Blockbuster samlar in dina uppgifter för att kunna skicka en faktura till dig. Vi sparar historiska ekonomiska uppgifter för tull och skatt, som du kan hantera på hemsidan som en del av din rätt till dataportabilitet. Historiska uppgifter sparas i 5 år.
De uppgifter som vi normalt samlar in för dessa ändamål är ditt namn, din e-postadress och eventuella betalningsuppgifter. Uppgifterna baseras på din kundrelation, och vi behandlar dem i våra system.
Vår finansavdelning kan, i förbindelse med redovisningsprocesser (tex fakturering), skicka relevant information till vår 3:e part underleverantör, som kan vara utanför EU.
Jag har ett problem
Här hjälper vi dig att svara på de frågor du kan ha i samband med ditt abonnemang eller din tjänst hos Blockbuster. Det kan vara frågor kring din faktura, om du har klagomål eller om du behöver hjälp. Vår rättsliga grund kan vara både avtalsförpliktelse och berättigat intresse, beroende på vilken support vi ger dig som kund. Vi erbjuder i allmänhet fjärrsupport, då vi försöker hjälpa dig via den kanal som du använder när du kontaktar oss, t.ex. via e-post eller Facebook.
De personuppgifter vi behandlar utöver detta beror på vad ärendet handlar om. Om det exempelvis handlar om din faktura samlar vi in uppgifter om din användning, dina fakturor och betalningsvillkor. Om din fråga rör sig om specifikt innehåll söker vi uppgifter om det berörda innehållet. Uppgifterna samlas in via system som vi på Blockbuster och TDC Group använder.
Vissa av våra underleverantörer som hjälper oss med att lösa dina problem kan befinna sig utanför EU. Läs mer om detta under Tillgång till och delning av uppgifter. Under Produkter och tjänster kan du läsa mer om huruvida vissa av dina personuppgifter överförs till en underleverantör, samt om denna underleverantör befinner sig utanför EU.
Jag delar
Här ger vi support till dig som kund eller potentiell kund över sociala medier, eller använder sociala medier som marknadsföringsplattform. Om du behöver support ber vi dig kontakta Blockbuster på samma sätt som under ”Jag har ett problem”. I marknadsföringssammanhang använder vi dina kunduppgifter till att skapa målgrupper som är relevanta för vårt marknadsföringsmaterial och för att visa banners. Vår rättsliga grund för sådan målinriktad bannerannonsering och annonsplacering är Blockbusters berättigade intresse.
De uppgifter som vi normalt använder för detta ändamål är namn, e-post och telefonnummer. Vi använder uppgifterna som vi samlar in genom våra system till att se till att marknadsföringsmaterialet är så relevant som möjligt för dig som kund.
Åtgärd 4: Jag slutar vara kund
Här har du som kund valt att avsluta ditt konto hos Blockbuster. Vi behandlar därför dina uppgifter för att kunna avsluta din tillgång till Blockbusters tjänster. Den rättsliga grunden till denna behandling är en avtalsförpliktelse.
När vi stänger ditt konto raderar vi de uppgifter som inte längre är nödvändiga. Vilka uppgifter det rör sig om beror på de enskilda produkterna och tjänsterna. Du hittar specifikationerna under Produkter och tjänster. När vi väl har raderat ett konto går det inte att ångra den åtgärden, och det går inte att återskapa kontot.
2.1 Produkter och tjänster
Här hittar du mer information om hur vi hanterar dina personuppgifter i en viss produkt och/eller tjänst:
- <Namn på produkt eller tjänst>
- <Namn på produkt eller tjänst>
- <Namn på produkt eller tjänst>
- <Namn på produkt eller tjänst>
- ...
2.2 Samtycke
För vissa typer av behandling av personuppgifter krävs ett tydligt samtycke från dig. Det gäller bland annat behandling som inte är nödvändig för att vi ska kunna fullgöra ett avtal, eller av icke-juridiska ändamål som marknadsföring och kundundersökningar. I sådana situationer behöver vi ditt samtycke till att vi samlar in och behandlar dina personuppgifter. I samtycket ska det uttryckligen anges vilka uppgifter vi behandlar, hur vi gör det och varför. Det framgår även hur länge ditt samtycke gäller.
Som registrerad har du alltid rätt att återkalla ditt samtycke. Blockbuster säkerställer att det är lika lätt att återkalla samtycket som att ge det.
Blockbuster lagrar dokumentation för att bevisa att du har samtyckt till att vi får behandla dina personuppgifter.
3 Vem har tillgång till dina uppgifter och hur länge lagrar vi dem?
3.1 Tillgång till och delning av uppgifter
Vi vill säkerställa att de enda som har tillgång till dina personuppgifter när vi hjälper dig under Blockbusters kundresa är dem som faktiskt behöver ha det, och därför har vi infört stränga åtkomstbegränsningar till de system där uppgifterna lagras och behandlas.
Det innebär att en medarbetare inte har tillgång till dina uppgifter såvida inte han eller hon ska utföra en uppgift som är nödvändig för att tillhandahålla en tjänst eller produkt till dig. Beroende på vilken uppgift som ska utföras får medarbetaren endast tillgång till de uppgifter som är nödvändiga för att utföra uppgiften. Vi kräver också att våra partner och underleverantörer är minst lika restriktiva när de hanterar dina personuppgifter på uppdrag av oss.
Vi delar i undantagsfall uppgifter med partner och underleverantörer i följande situationer:
- Blockbuster utnyttjar tjänster från underleverantörer som i förbindelse med detta behandlar dina uppgifter, och vi överför endast de uppgifter som de behöver för att kunna utföra sin del av uppgiften. Vi säkerställer också att underleverantören eller partnern behandlar uppgifterna på ett säkert och konfidentiellt sätt och att de följer våra instruktioner.
- Med ditt samtycke: Vi delar endast personuppgifter med verksamheter, organisationer eller personer utanför Blockbuster när du har lämnat ditt samtycke till det.
- Av juridiska skäl: För att kunna följa lagstiftning, andra regler, rättsliga processer eller för att följa berättigade begäranden från offentliga myndigheter.
- För att kunna hantera våra tjänstevillkor, däribland när vi ska undersöka potentiella överträdelser av dem.
- För att kunna upptäcka, förhindra eller på annat sätt hantera bedrägeri, säkerhetsproblem eller tekniska problem.
- För att kunna skydda oss mot rättighets- eller säkerhetsbrott och mot skada på TDC Groups eller filmbolagens egendom, våra användare eller offentligheten, enligt krav i lagstiftningen eller enligt vad som i övrigt är tillåtet.
Du kan läsa mer om vilka typer av uppgifter som överförs till vilka typer av underleverantörer under Produkter och tjänster.
3.2 Lagring av uppgifter
Blockbuster vill inte spara dina uppgifter längre än vad lagen kräver, än det är nödvändigt för att kunna leverera våra tjänster till dig eller än det är nödvändigt för att kunna spåra dina uppgifter vid incidenter, tvister osv.
Vi har en allmän policy om hur länge vi sparar vissa typer av uppgifter, men det kan finnas undantag från denna policy. Därför rekommenderar vi att du kontrollerar beskrivningen under Produkter och tjänster, där det finns information om hur länge vi sparar uppgifterna för varje produkt eller tjänst.
Vi vill också säkerställa att datalagringstiden (den period under vilken vi sparar dina uppgifter) som vi har i våra egna system även gäller våra underleverantörer. De vill inte spara dina uppgifter längre än vi gör.
4 Hur skyddar vi dina uppgifter?
För att säkerställa att behandlingen av dina uppgifter sker på ett säkert sätt har vi implementerat ett ledningssystem för informationssäkerhet som baseras på ISO 27001 och standarder från danska F & P (Forsikring & Pension). Detta system omfattar ledning, processer och andra administrativa, tekniska och fysiska kontroller, som säkerställer att Blockbusters IT-miljö är säker ur konfidentialitets-, integritets- och tillgänglighetsperspektiv.
Vi lägger även särskild vikt vid de system och applikationer som behandlar dina personuppgifter. För vart och ett av dessa system har vi särskilda säkerhetskrav och -kontroller. Läs mer om kraven under Produkter och tjänster.
Säkerhetskraven och -kontrollerna gäller både på Blockbuster och hos våra underleverantörer, så att vi säkerställer att hela tjänsteleveranskedjan är säker, och vi utför revisioner och säkerhetskontroller.
Vissa av våra tjänster är även säkerhetscertifierade och genomgår externa ISAE-revisioner.
De IT-miljöer, system och applikationer som TDC Group och Blockbuster använder för att leverera kundservice och produkter samt för förvaring eller behandling av personuppgifter utvärderas och utformas för att vara så säkra som möjligt.
5 Dina rättigheter
Vi respekterar dina rättigheter, och de uppgifter du ger oss tillhör dig.
Du har rätt att få tillgång till uppgifterna, få dem exporterade och att avsäga dig behandling av dina uppgifter. Blockbuster agerar i samband med detta enligt EU-regler och dansk lagstiftning.
Olika personer har olika behov av att skydda sina personuppgifter. Vi anstränger oss för att göra det tydligt vilka uppgifter vi och våra tillförlitliga partner samlar in, så att du har god möjlighet att använda din rätt att få tillgång till, rätta (via självservice), exportera och radera dina uppgifter samt avsäga dig behandlingen av dem.
5.1 Information som ska tillhandahållas
Som Blockbuster-kund har du rätt att få information om de av dina personuppgifter som vi behandlar. Blockbuster bemödar sig om att du ska kunna få tillgång till alla registrerade uppgifter om dig via webbplatsen.
Vilka personuppgifter som Blockbuster kan ge dig information om beror på vilka tjänster och produkter du använder. Du kan läsa mer om följande uppgifter under integritetspolicyn för de enskilda produkterna:
- ändamålet med behandlingen
- vilka typer av personuppgifter om dig vi behandlar
- vilken organisation eller enskilda personer som har tillgång till dina personuppgifter
- hur länge vi sparar personuppgifterna
- var uppgifterna kommer ifrån om de inte är insamlade från dig
- om relevansen, detaljerna kring och vikten av profilering eller automatiskt beslutsfattande som utförs med grund i dina personuppgifter.
Du kan också be om en kopia av dina personuppgifter. Läs mer under Rätt till tillgång längre ned på denna sida.
5.2 Rätt till tillgång
Som kund hos Blockbuster har du rätt att begära att vi skickar dina personuppgifter till dig. För att skydda dina personuppgifter bekräftar TDC Group din identitet på ett relevant sätt innan du får tillgång till dem.
Om Blockbuster behandlar personuppgifter om dig kan vi på din begäran skicka information om:
- ändamålet med behandlingen
- vilka typer av personuppgifter om dig vi behandlar
- vilken organisation eller enskilda personer som har tillgång till dina personuppgifter
- hur länge vi sparar personuppgifterna
- var uppgifterna kommer ifrån om de inte är insamlade från dig
- om det är relevant, detaljer kring och information om vikten av profilering eller automatiskt beslutsfattande som utförs med dina personuppgifter.
Kontakta kundsupport om du vill att vi överför dina uppgifter. Vi behandlar alla begäranden så snabbt som möjligt. Vi bekräftar inom en månad att överföringen har skett eller när vi förväntar oss att den sker.
5.3 Rätt till rättelse
Blockbuster säkerställer att de personuppgifter vi lagrar och samlar in är korrekta. Om du anser att de är felaktiga eller ofullständiga uppmuntrar vi dig att rätta dina uppgifter med hjälp av självservicefunktionen på webbplatsen.
Blockbuster har dock rätt att avvisa din begäran om den är ogrundad eller om vi får upprepade begäranden från dig. I sådana fall förbehåller vi oss rätten att ta ut en administrationsavgift. Vi förbehåller oss även rätten att avvisa din begäran om den inte har något syfte.
Kontakta kundsupport om du vill att vi rättar dina uppgifter. Vi behandlar alla begäranden så snabbt som möjligt. Vi bekräftar inom en månad att vi har rättat dina personuppgifter eller när vi förväntar oss att detta görs.
5.4 Rätt till radering
Blockbuster är skyldigt att följa dansk lagstiftning om insamling och förvaring av avtal och fakturor. För personuppgifter som inte omfattas av lagen har Blockbuster standardförfaranden för radering som säkerställer att inga personuppgifter sparas längre än nödvändigt.
Du har rätt att få dina personuppgifter raderade av TDC Group i följande fall:
- Personuppgifterna är inte längre nödvändiga (om du inte längre är kund hos Blockbuster och vi därmed inte längre har rätt att lagra uppgifterna).
- Du invänder mot behandlingen och vi har inte en legitim orsak att behandla uppgifterna.
- Uppgifterna behandlas felaktigt.
- Det finns en juridisk förpliktelse enligt EU-regler eller dansk lagstiftning. Du har dock inte rätt att få dina personuppgifter raderade om behandlingen är nödvändig för följande:
- för att kunna utöva rätten till yttrandefrihet och information
- för att kunna efterleva en juridisk förpliktelse enligt EU-regler eller dansk lagstiftning
- av hänsyn till allmänhetens intresse
- för arkivering i relation till allmänhetens intresse eller vetenskapliga, historiska eller statistiska ändamål
- för att kunna fastställa, utöva eller försvara juridiska krav.
Kontakta kundsupport om du vill att vi raderar dina uppgifter. Vi behandlar alla begäranden så snabbt som möjligt. Vi bekräftar inom en månad att vi har raderat dina personuppgifter eller när vi förväntar oss att detta görs.
5.5 Rätt till dataportabilitet
Du har också rätt att få dina personuppgifter utlämnade – i ett strukturerat, allmänt förekommande och maskinläsbart format – när du själv har lämnat uppgifterna till Blockbuster. Du kan även få upplysningarna överförda till en annan leverantör. Detta kallas rätten till dataportabilitet. Den gäller när:
- du har givit samtycke till behandlingen eller när behandlingen sker med grund i ett avtal
- behandlingen utförs automatiskt (elektroniskt).
5.6. Rätt till invändning
Du har rätt att göra invändningar mot Blockbusters behandling av dina personuppgifter om behandlingen strider mot personuppgiftslagstiftningen eller annan lagstiftning. Om invändningen är berättigad begränsar Blockbuster behandlingen enligt nedan.
5.7 Rätt till begränsning av behandling
Du har rätt att begära att behandlingen av dina personuppgifter avbryts i följande fall:
- Du menar att uppgifterna är felaktiga. Blockbuster avbryter behandlingen tills vi har bekräftat att uppgifterna är korrekta.
- Behandlingen är olaglig. I stället för att radera uppgifterna kan du få behandlingen avbruten.
- Blockbuster behöver inte längre personuppgifterna för att fullgöra det ursprungliga ändamålet med behandlingen, men vi har rätt att behålla uppgifterna för att kunna fastställa, utöva eller försvara juridiska krav.
- Du invänder mot behandlingen enligt dataskyddsförordningens artikel 21.
- Dina personuppgifter är begränsade. Det finns fall där vi kan fortsätta behandlingen. Personuppgifter som inte sparas behandlas endast:
- med ditt samtycke
- för att fastställa, utöva eller försvara juridiska krav
- för att skydda en annan fysisk eller juridisk persons rättigheter
- av hänsyn till viktiga allmänna intressen i EU eller i ett medlemsland.
Om du har fått begränsningar i behandlingen av dina personuppgifter informerar vi dig innan begränsningen av behandlingen upphör.
6 Allmän information om datasäkerhet och säkerhetspolicyer i TDC
6.1 Efterlevnad och samarbete med tillsynsmyndigheter
TDC Groups dataskyddsombud ansvarar för att löpande övervaka och kontrollera att Blockbuster och våra partner och underleverantörer efterlever dataskyddsförordningen och de säkerhetskrav vi anser är nödvändiga för dina personuppgifters säkerhet.
Vårt dataskyddsombud samarbetar med den danska tillsynsmyndigheten Datatilsynet och andra lokala tillsynsmyndigheter avseende efterlevnad av personuppgiftslagstiftningen, överträdelser kring personuppgifter och klagomål som inte kan åtgärdas av Blockbuster.
6.2 Ändringar av policyn
Vi reviderar och uppdaterar integritetspolicyn löpande om ändringar sker i hur vi behandlar uppgifter. Eventuella ändringar publiceras här, och väsentliga ändringar meddelas också via e-post och andra kommunikationsvägar. Detta gäller särskilt ändringar i hur vi behandlar uppgifter i relation till en viss produkt och/eller tjänst.
https://support.blockbuster.se/hc/sv
Kommentarer
0 kommentarer
Artikeln är stängd för kommentarer.